مدیریت دانش در شهرداری‌ چه مولفه‌هایی دارد؟
مدیریت دانش در شهرداری‌ چه مولفه‌هایی دارد؟
مدیریت دانش شیوه جدید برای تفکر و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان مانند شهرداری است که سبب بهبود مزیت رقابتی سازمان، بهبود مشتری مداری، بهبود روابط کاری، بهبود خلاقیت و کاهش هزینه‌ها در سازمان می‌شود.

مدیریت دانش شیوه جدید برای تفکر و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان مانند شهرداری است که سبب بهبود مزیت رقابتی سازمان، بهبود مشتری مداری، بهبود روابط کاری، بهبود خلاقیت و کاهش هزینه‌ها در سازمان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، مدیریت دانش به سازمان‌هایی مانند شهرداری اجازه می‌دهد تا دانش و اطلاعات خود را به مجموعه اقدامات جدید تبدیل کنند تا شیوه‌های تغییر را آگاه سازند.

برخی کارشناسان معتقدند نیاز به داشتن “مدیریت دانش” به چهار دلیل است؛ نخست آنکه در اقتصاد دانش محور دولت‌ها با سازمان‌های خارجی که با افزایش رقابت در ارائه خدمات و سیاست گذاری مشابه، چه در سطح ملی و بین المللی روبرو هستند، دوم مشتریان از سازمان‌های دانش محور محصولات سفارش شده بیشتری می‌خواهند و دریافت می‌کنند بنابراین انتظار دارند که مزایای مشابهی از خدمات عمومی داشته باشند. سوم، بازنشستگی کارمندان دولت و نقل و انتقال مکرر کارمندان دانش در ادارت دولتی، چالش‌های جدیدی را در زمینه حفظ دانش ایجاد می‌کند، از این رو نیاز به آموزش کارمندان جدید است و در نهایت امروزه مشاغل بیش از مهارت دستی به دانش کارکنان بستگی دارد و متعاقباً، تمام این اهداف حکایت از اهمیت مدیریت دانش در بخش دولتی است. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که ارزش نهفته مدیریت دانش در شکستن موانعی است که مانع جریان و اشتراک دانش در دولت محلی می‌شود.

مدیریت دانش تنها مزیت رقابتی سازمان‌های امروزی

«سمیه احمدی نژاد» دکترای برنامه‌ریزی شهری می‌گوید: در عصر حاضر بقای سازمان و توانایی مقابله با تغییرات محیطی به قابلیت آن در استفاده از ابزارهای مدیریتی نوین و روش‌های نو وابسته شده که مدیریت دانش از این امر مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه افزایش ادبیات در زمینه مدیریت دانش در سال‌های اخیر نشان دهنده تلاش سازمان‌ها در بکارگیری آن است، تصریح می‌کند: مدیران سازمان‌های بزرگ به این امر پی برده‌اند که مدیریت دانش تنها مزیت رقابتی سازمان‌های امروزی در بلندمدت است؛ طی چند سال اخیر در سازمان شهرداری نیز مانند سایر سازمان‌ها به مدیریت دانش به عنوان موضوعی استراتژیک توجه شده است؛ بر این اساس اقداماتی مانند نشست‌های تخصصی در راستای مستندسازی تجربیات مدیران و قرار دادن مدیریت دانش در فهرست اولویت‌های پژوهشی این سازمان انجام گرفته است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری ادامه می‌دهد: ضرورت توجه به مدیریت دانش در شهرداری به خوبی درک شده است و با بررسی اهمیت و ویژگی‌های دانش در حیطه عملکرد سازمان‌ها می‌توان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمان‌ها به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است.

احمدی‌نژاد معتقد است: اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه معاصر به دقت ارزیابی شود، این نتیجه حاصل خواهد شد که جامعه فراصنعتی امروز جامعه‌ای اطلاعاتی است که در آن به تدریج فناوری‌های نیروافزا جای خود را به فناوری‌های دانش افزا می‌دهد؛ بنابراین مدیریت سازمان‌ها باید با تکیه بر دانش امکان اتخاذ تصمیمات معقول‌تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کند.

وی اظهار می‌کند: به طور مثال شهرداری یزد در حال حاضر با حدود ۹۹ کیلومتر مربع محدوده خدماتی و نظارتی با همکاری چهار منطقه، یک ناحیه ویژه تاریخی و ۱۰ سازمان فعالیت می‌کند؛ این شهرداری ۵۶۷ نفر پرسنل دارد که از این تعداد ۲۱۵ نفر کارمند و ۲۳۰ نفر کارگر هستند؛ همچنین ۳۶ نفر از بخش خصوصی در قسمت‌های اداری و خدماتی شهرداری مشغول کار هستند.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه شهرداری یزد به عنوان جزئی از مجموعه گسترده شهرداری‌های کشور و نیز به عنوان یک سازمانی است که تلاش می‌کند با اصلاح و بهسازی ساختارها و فرآیندهایش بتواند نقش خود را در بهسازی و زیباسازی شهر و ارائه خدمات عمرانی، فضای سبز، مالی، اجتماعی و فرهنگی به نحو مؤثر و موفقیت‌آمیز ایفا کند، می‌افزاید: مدیریت دانش یکی از مهمترین وظایفی است که می‌تواند در شرایط موجود به ارتقای هرچه بیشتر سطح عملکرد این سازمان کمک کند، البته در این رابطه سعی داریم که با شناسایی ساختار اداری و بدنه شهرداری شهر یزد و همچنین شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات موجود بر سر راه این سازمان به ارائه مدل استراتژیک مدیریت دانش و اثربخشی آن با ارتقای توسعه مدیریت شهری بپردازیم.

بخوانید:  رونق ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ ؟

وی تاکید می‌کند: شهرهای امروزی ایران با توجه به حجم عظیم مشکلات داخلی و بیرونی توان مقابله با این همه مشکلات را ندارند؛ لذا برای خروج این شهر از این معضلات و مشکلات به استفاده از مدیریت دانش در مدیریت شهری نیاز داریم.

ارزیابی وضعیت مؤلفه‌های مدیریت دانش

احمدی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: از مدیریت دانش با توجه به پتانسیل و توانمندی که در زمینه ارائه اطلاعات به روز و کارآمد دارد، می‌توان انتظار داشت که مدیران شهری با استفاده از آن در سازمان‌ها ضمن پاسخگویی سریع به مشکلات و برطرف کردن انتظارات شهروندان، شهری درخور و شأن مردم ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه پیاده‌سازی مدیریت دانش در شهرداری‌ها، کلانشهرها و شهرهای کوچک و متوسط متفاوت از دیگر سازمان‌ها است به طوری که دانش در این سازمان‌ها باید تأثیر مستقیمی در افزایش و ارتقای سرمایه هویتی شهر(ایجاد شخصیت شهری متمایز) بگذارد، می‌گوید: مدیریت دانش باید توانایی یک شهر در پاسخگویی به حوادث را تقویت کند که با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی به ویژه در شهرهای صنعتی از جمله یزد، نیازمند به اتخاذ نگاه جدید در مبحث مدیریت شهری هستیم و این مستلزم استفاده از مدیریت دانش در عصر حاضر است که با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های این شکل از مدیریت، می‌تواند مشکلات کنونی شهرها به ویژه شهر یزد را حل کند.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری اظهار می‌کند: بخشی از نتایج کاربردی پژوهش ارزیابی وضعیت مؤلفه‌های مدیریت دانش در مناطق شهرداری‌های شهر یزد در سطح ملی برای ارگان‌هایی مانند وزارت کشور، سازمان شهرداری‌های کشور و شهرداری‌های مختلف کلانشهرها بسیار کاربردی است؛ به گونه‌ای که می‌توان از نتایج این پژوهش، جهت مدیریت بهتر در سطح ملی در راستای توسعه پایدار و مدیریت سیستماتیک استفاده کرد؛ البته کاربرد دیگر نتایج این پژوهش در سطح محلی مطرح است بدین صورت که یافته‌ها و نتایج، مسلماً شناخت بهتری در اختیار مدیران و برنامه ریزان محلی در راستای مدیریت شهر یزد قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه اثربخشی مدیریت دانش را با توجه به دو سازه اصلی تعیین می‌کنند، تصریح می‌کند: قابلیت زیر ساخت‌های دانش و قابلیت پردازش دانش دو سازه اصلی اثربخشی مدیریت دانش است که ساختار با قابلیت پردازش داده، تحت تأثیر یک وظیفه دانشی قرار می‌گیرد.

احمدی‌نژاد معتقد است: قابلیت زیرساخت‌های دانش نشان دهنده سرمایه اجتماعی و رابطه بین منابع دانش و کاربران آن است که از طریق تکنولوژی، ساختار (روابط) و فرهنگ (زمینه‌ای که در آن دانش ایجاد و استفاده می‌شود) عملیاتی می‌شود؛ قابلیت پردازش دانش، نشان دهنده یکپارچه سازی فرآیندهای مدیریت دانش در سازمان است که از طریق اکتساب (کسب دانش) تبدیل (در دسترس قراردادن دانش کسب شده) و کاربرد (میزانی که دانش مفید و سودمند است) قابل استفاده می‌شود.

  • منبع خبر : ایمنا