پردیس های ایرانی در مخاطره: برنامه ریزی و مدیریت منظر در دوران معاصر ایران
پردیس های ایرانی در مخاطره: برنامه ریزی و مدیریت منظر در دوران معاصر ایران
معرفی کتاب پردیس های ایرانی در مخاطره: برنامه ریزی و مدیریت منظر در دوران معاصر ایران

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، برنامه ریزی و مدیریت منظر: دکتر فرزین فردانش، مدرس فقید دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری فرناز عارفیان و جمعی دیگر از پژوهشگران کتابی در دست انتشار داشت که متاسفانه درگذشت نابهنگام ایشان در پنجاه ‌و شش ‌سالگی او را از دیدن ثمره ی کار خود بازداشت. این کتاب به زودی منتشر خواهد شد!

این کتاب مجموعه جستارهایی نافع در باب بررسی تلاش ‌های تازه برای پاسخ به مشکلات برنامه ‌ریزی، مدیریت و حفاظت منظر در ایران، ماوای باغ ایرانی، در دوران معاصر است. فصول گوناگون کتاب با تکیه بر مطالعات تازه به مباحث ذیل اختصاص دارد:

– حوزه دانش و مبانی نظری، شامل مروری بر پژوهش ‌های در جریان در این حوزه؛

– باغ ‌های ایرانی به‌ جا مانده از سده ششم پیش از میلاد تا سده نوزدهم میلادی که بر طراحی باغ در حوزه جغرافیایی وسیعی از هند تا اسپانیا تاثیر گذاشته است؛

– مدیریت و حفاظت منظر فرهنگی، منظر شهری تاریخی، منظر راه ‌ها و منظر طبیعی در مواجهه با تغییرات اقلیمی و معیشتی ‌ای که تعادل پویا ولی شکننده و کارکردهای ضروریِ این ویژگی‌ های متمایز این قبیل محیط‌ ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد؛

بخوانید:  کتاب راهنمای معماری اقتصادی- طراحی ساختمان صفر انرژی منتشر شد

– منظرهای تاریخی سرزمینی ‌ای (historic teritorial landscapes) که در طول جاده ‌های ابریشم و ادویه به منزله ترکیبی از عناصر ملموس و غیرملموس شکل گرفت و متاثر از جابه‌ جایی و داد و ستد و تعامل میان فضا و زمان بود.

پردیس های ایرانی در مخاطره: برنامه ریزی و مدیریت منظر در دوران معاصر ایران
کتاب پردیس های ایرانی در مخاطره: برنامه ریزی و مدیریت منظر در دوران معاصر ایران

کتاب پردیس های ایرانی در مخاطره: برنامه ریزی و مدیریت منظر در دوران معاصر ایران، مرجعی مفید برای طیف گسترده ای از دانشگاهیان و اهل حرفه خواهد بود؛ از جمله معماران و مدیران منظر، مورخان و حفاظت‌ گران منظر، برنامه ‌ریزان و مدیران شهری.

  • منبع خبر : آسمانه