اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد منتشر شد
اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد منتشر شد
طی مراسمی از اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد در ۲۵۰۰ صفحه مشتمل بر ۱۸۶۰ نقشه در مقیاس شهری، منطقه و محله ای رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد: مدیر کل دفتر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد در این مراسم که با حضور معاونان شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای اسلامی دوره پنجم و ادوار گذشته شورای شهر در کارخانه نوآوری برگزار شد، دراین خصوص گفت: اطلس ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد در ۲۵۰۰ صفحه مشتمل بر ۱۸۶۰ نقشه در مقیاس شهری، منطقه و محله ای، تدوین شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت شهر مشهد در سال ۱۳۳۵ برابر با ۲۴۲۰۰۰ نفر و مساحتی معادل ۱۶ کیلومتر مربع بوده است که در سال ۱۳۹۵ این جمعیت به ۳۰۶۲۲۴۲ نفر و مساحت ۳۴۳ کیلومتر مربعی افزایش یافته است، افزود:، اما اکنون جمعیت شهر مشهد حدود ۱۲ برابر و مساحت آن هم حدود ۲۲ برابر شده است.

اهمیت تدوین اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد

وی اضافه کرد: با توجه به تغییرات مساحت و جمعیت کلانشهر مشهد از گذشته تاکنون، تقسیم بندی مناطق، نواحی محلات نیز در طی این سال‌ها با تغییراتی همراه بوده است.

پیروی تصریح کرد: شهر مشهد تا سال ۱۳۶۵ از ۴ منطقه شهری تشکیل شده بود که با افزایش مساحت و جمعیت در سال ۱۳۸۵ مشهد به ۱۳ منطقه شهری و ۱۴۵ محله تقسیم شد.

مدیر کل دفتر نوسازی و تحول سازمانی خاطرنشان کرد: با گذشت بیش از ۱۲ سال از آخرین تقسیم بندی شهری مشهد، براساس دستورالعمل محله بندی و منطقه بندی شهری شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که با هدف ایجاد بستر لازم برای نهادسازی در قالب تقسیمات شهری، افزایش مشارکت شهروندان، تمرکز زدایی اداری و سازمانی و افزایش کارآمدی و هماهنگی ساختار‌ها در مدیریت شهری تهیه، تصویب و ابلاغ شد، بر اساس ابلاغ وزارت کشور در سال ۱۳۹۷ کلانشهر مشهد به ۱۷ منطقه شهری و ۱۷۰ محله تقسیم شده است و نواحی نیز در این ساختار حذف شده اند.

وی ادامه داد: براین اساس با توجه به تغییرات منطقه بندی و محلات نیاز بود که اطلاعات مربوط به آن‌ها نیز به روزآوری و در راستای هویت بخشی به محدوده‌های جدید به شهروندان معرفی شوند و برای تهیه اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد چندین مرحله برنامه ریزی و اجرا شد

پیروی گفت: در اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد ابتدا معرفی توصیفی محله شامل کاربری‌های اصلی، دسترسی به شریان‌های ارتباطی و خطوط مترو، موقعیت نسبت به سایر محلات، دانه بندی و قدمت؛ وجه تسمیه محله؛ اطلاعات آماری همچون وسعت، جمعیت، تعداد مردان و زنان، تعداد خانوار، بعد خانوار، نسبت جنسی، نرخ باسوادی؛ نقشه موقعیت محلات منطقه، هرم سنی محله و نقشه‌های موضوعی وکاربردی با مضامین: کاربری اراضی، استخوان بندی، تراکم جمعیت، شعاع دسترسی به مراکز آموزشی دبستان، فضای سبز، درمانگاه عمومی، ایستگاه اتوبوس، مساجد، سالن ومجتمع ورزشی و تصویر سه بعدی محله ارائه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین با استفاده از ابزار‌های نرم افزار GIS علاوه بر تهیه نقشه‌های موضوعی، میانگین زمانی و مکانی دسترسی شهروندان به این خدمات در هر محله به تفکیک ارائه شده است.

پیروی با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده تا کنون مطالعه‌ای اجرایی با این جزئیات در سطح محله در هیچ شهری به صورت یکپارچه و مدون انجام نشده است، اظهارکرد: همچنین در آینده‌ای نزدیک اقدامات لازم جهت ارائه این اطلاعات به صورت سامانه تعاملی و در بستر اینترنت برای دسترسی همه شهروندان و پژوهشگران انجام خواهد شد.

بخوانید:  تکریم حکیم ابوالقاسم فردوسی یک وظیفه است

شناسایی ۲۳۰ مرکز محله فعال در ۱۷۰ محله شهر مشهد

مدیر کل دفتر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد، همچنین در ادامه از شناسایی ۲۳۰ مرکز محله در شهر مشهد بر اساس ساختار ابلاغی سال ۱۳۹۷ مبنی بر تقسیم کلانشهر مشهد به ۱۷ منطقه شهری و ۱۷۰ محله خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مراکز محلات شهر یکی از ارکان مهم و تاثیر گذار برنامه ریزی شهری است و به جهت تامین برخی نیاز‌های محلی و تعاملات اجتماعی و ارتباط شهروندان لازم است مورد توجه قرار گیرد. معرفی و ارائه این محدوده‌ها می‌تواند در ارتقای هویت و مشارکت اجتماعی شهروندان موثر باشد.اطلس جامع ۱۸ جلدی محلات شهر مشهد

پیروی تصریح کرد: در راستای شناسایی مراکز محله، ۶ کاربری مهم در این طرح شامل کاربری اجتماعی فرهنگی، تفریحی ورزشی، فضای سبز، آموزشی، تجاری، و بهداشتی درمانی مورد توجه بوده است که وجود حداقل ۴ کاربری فعال در محدوده شعاعی کمتر از ۲۰۰ متر از یکدیگر و وجود تعامل و ارتباط اجتماعی در این محدوده ملاک انتخاب آن به عنوان مرکز محله است.

تولید بروشور معرفی محلات شهر مشهد

وی در ادامه گفت: با توجه به تغییرات منطقه بندی محلات و هویت بخشی به محدوده‌های جدید و اطلاع رسانی به شهروندان بروشور اطلاع رسانی محلات تدوین شده است.

پیروی اضافه کرد: با استفاده از اسناد و مطالعات کتابخانه‌ای و جمع آوری اطلاعات توصیفی و لایه‌های اطلاعاتی Geo data base؛ علاوه بر تهیه نقشه‌های موضوعی، میانگین زمانی و مکانی دسترسی شهروندان بر مبنای شعاع دسترسی به مراکز خدمات آموزشی دبستان، فضا‌های سبز، درمانگاه عمومی، ایستگاه اتوبوس، مساجد و مجتمع‌های ورزشی در هر محله به تفکیک ارائه شده است.

وی افزود: همچنین از طریق اطلاعات موجود در شهرداری و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بررسی‌های میدانی اقدام به تهیه شناسنامه توصیفی محلات از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با معتمدین و اعضای شورای اجتماعی محلات و بازدید میدانی به تفکیک محلات توسط بیش از ۴۰ پژوهشگر و مصاحبه کننده انجام گرفت و در مجموع حدود ۸۰۰ پرسشنامه تکمیل شده دریافت شده است.

مدیر کل دفتر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد، با اشاره به اینکه، با توجه به ضرورت در اختیار قرار گرفتن اطلاعات جامع و تفصیلی محلات به شهروندان، اقدام به تهیه بروشور محلات شده است، اظهارکرد: دراین برشور‌ها علاوه بر اطلاعات ارائه شده در مجلد محلات، اطلاعات دیگری همچون میانگین زمانی و پیاده و سواره سایر خدمات، تصاویر مکان‌های مهم محله و … در این بروشور‌ها ارائه شده است که با در اختیار دادن آن‌ها به شهروندان می‌تواند اطلاعات مفیدی را به آن‌ها ارائه دهد.

وی در پایان گفت: در مجموع در طرح بروشور معرفی محلات در مجموع ۶۸۰ نقشه موضوعی و تحلیلی تولید شده است.

  • منبع خبر : شهرآرا نیوز