مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان اجرایی می شود
مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان اجرایی می شود
معاون مسکن و ساختمان در چهارمین سالگرد حادثه فروریزش ساختمان پلاسکو بر مراقبت از کاربری‌ و کارکرد ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های بلند تاکید و از تدوین آیین‌نامه اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان: محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در چهارمین سالگرد حادثه ساختمان پلاسکو و اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی در حیطه وظایف خود برای عدم تکرار چنین حوادثی تدوین آیین‌نامه اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان در دستور کار قرار داده است .

معاون مسکن و ساختمان با بیان این مطلب که ساختمان پلاسکو ساختمانی قدیمی بود که با استانداردهای زمان خودش احداث شد، گفت: استانداردها و ضوابطی که امروز در حوزه مهندسی وجود دارد در آن مقطع وجود نداشت، به نظر می‌رسد اگر استانداردها و ضوابط امروزی در زمان ساخت ساختمان پلاسکو وجود داشت شاهد وقوع چنین حادثه‌ای با ابعادی که رخ داد، نبودیم.

لزوم اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ورود ضوابط و مقررات جدید در قالب شورای تدوین، شاهد تحولات بنیادین در صنعت ساختمان کشور بودیم که البته ضرورت دارد تا مقررات همواره بازنگری و به‌روز شوند.

محمودزاده از فراهم شدن مقدمات اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین مراقبت و نگهداری از ساختمان‌های موجود خبر داد و گفت: مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان به زودی در آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی نهادینه و عملیاتی خواهد شد.

بخوانید:  کلاهبرداری‌های رایج در بازار مسکن: از قراردادهای صوری تا کم‌فروشی مصالح

وی با بیان اینکه این مبحث به موضوع نگهداری ساختمان‌ها توجه دارد، تصریح کرد: بدین‌نحو بعد از اتمام عملیات ساختمانی، بهره‌برداری از ساختمان تا زمانی‌که کارکرد دارد، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

علت حادثه پلاسکو

وی علت حادثه پلاسکو را سهل‌انگاری کارکردها و کاربری‌های ساختمان برشمرد و تاکید کرد: باید از کاربری ساختمان‌ها در هنگام طراحی، ساخت و اتمام ساختمان، محافظت کرد. تغییر کاربری ساختمانی به ویژه ساختمان های بلند در زمان پس از بهره‌برداری از عوامل تاثیرگذار در بروز حوادث ناگوار ساختمانی است و شهرداری‌ها باید در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند.

محمودزاده تصریح کرد: اتمام ساختمان به معنای اتمام کار نیست. زیرا ساختمان تا زمانیکه بهره‌برداری می‌شود نیاز به تعمیر، نگهداری و بازرسی‌های فنی و دوره‌ای دارد. همچنین، استانداردهای سکونتی و آسایش و آرامش آن باید کاملا کنترل شود و هر زمانی که نیاز به اصلاح داشت باید به روزرسانی شود. (مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان)

وی در خصوص احداث ساختمان جدید پلاسکو و نظارت عالیه مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر عملکرد احداث ساختمان جدید پلاسکو، گفت: نظارت وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون عام است و نظارت خاص برعهده دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله ناظران تعیین شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌هاست.