لزوم اجباری شدن عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان
لزوم اجباری شدن عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان

یک کارشناس صنعت ساختمان با اشاره به تغییر سبک زندگی شهری و آپارتمان نشینی گفت عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان باید تحت نظارت و به قانون مقررات ملی صنعت ساختمان مبدل شود.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،یک کارشناس صنعت ساختمان با اشاره به تغییر سبک زندگی شهری و آپارتمان نشینی گفت عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان باید تحت نظارت و به قانون مقررات ملی صنعت ساختمان مبدل شود.

شهرام کابری همدانی اظهار کرد: عدم رعایت اصولی مهندسی و مبانی علمی و فنی عایق بندی صوتی سقف ها و دیوارهای مشترک در مجتمع های مسکونی موجب آلودگی صوتی و مزاحمت های ناخوشایند در واحد‌های مجاور و همسایه های همجوار می شود. صداهای مزاحم نظیر مکالمات بلند، سر و صدا در جشن ها و مراسم خانگی، صدای تلویزیون بلند، جاروبرقی، صدای موزیک بلند همچنین صدای پرندگان و حیوانات خانگی ….باعث سلب آسایش ساکنین در این مجتمع ها می شود.

وی در ادامه افزود: واحدهای مسکونی همجوار تالارها، مجتمع های تجاری، گارگاههای تولیدی و صنعتی و واحدهای مسکونی در مجاورت اتوبانها در معرض بیشترین آلودگی های صوتی ناشی از صداهای مزاحم تردد وسایل نقلیه بخصوص تردد وسایل نقلیه سنگین در آخر شب ها هستند.

این کارشناس حوزه صنعت ساختمان تصریح کرد: با توجه به اینکه مقررات ملی صنعت ساختمان هنوز مباحث عایق بندی صوتی و حتی عایق بندی حرارتی در دیوارهای مجاورت مستقیم با فضاهای باز و یا دیوارهای هم تراز درزهای انقطاع در مجتمع های مسکونی را که تحت تاثیر بیشترین تغییرات دمایی در فصول سرد سال هستند تخت نظارت نداشته و همین امر به دلیل اختلاف دمای سطح دیوار از داخل و خارج عامل ایجاد تعریق بهمراه قطرات آب و نم بر روی دیوارهای داخلی اتاقها بخصوص داخل کمدها می شود.

به گفته این فعال صنعت ساختمان در حال حاضر بسیاری از سازندگان و پیمانکاران صنعت ساختمان به دلیل رعایت اشتباه در مقررات ملی صنعت ساختمان در خصوص سبک سازی دیوارها و سقف ها به غلط از آجرهای سفال و یونولیت در تیغه چینی های دیوارهای مشترک با ضخامت ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر استفاده می کنند این در حالی است که یونولیت یا پلی استایرن ها بیشتر عایق حرارتی هستند تا عایق های صوتی و آجرهای سفال نیز بیشترین ضریب انتقال صدا را در خود دارا هستند.

این کارشناس حوزه عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان و آکوستیک صنعت ساختمان افزود: سالهای گذشته برای عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان از آجرهای فشاری و آجرهای بهمنی ۸ و ۱۰ سوراخ به صورت دو جداره با لایه ای از هوا میان دو جداره تیغه چینی شده شکل می‌گرفت.

متاسفانه رفته رفته دیوارهای دو جداره به کنترل هزینه ها توسط مالکین و سازندگان جای خود را به تیغه های آجر سفال داده و استفاده از بلوک های سیمانی الیاف دار که جاذب صدا هستند بسیار محدود و کم شده است.
مهندس شهرام کابری‌ عنوان کرد:‌ از دیگر دلایل نشتی های صدا (voice leakage ) در دیوارهای مشترک وجود گچبریها و فضای خالی بالای سقفهای امروزی یعنی سقف های کاذب یا بعبارتی فضاهای نورپردازی در سقف ها و ایجاد ایر باکس در فاصله بین این سقف های کاذب تا سقف اصلی است. که با ایجاد یک باکس هوا در کل مساحت سقف پدیده رزونانس و یا تشدید صداهای کوبشی و هوا برد در طبقات و سطوح دیوارها بسیار بیشتر میشود .

بخوانید:  نکات کاربردی درباره اتصالات پنوماتیک

وی ادامه داد: اصولا در ساخت و سازهای قدیمی سقفها کاملا تخت و بدون هرگونه اشکال هندسی یا وجود باکس های نور پردازی بودند که خود این امر بهترین دلیل میزان رضایتمندی ساکنین واحدهای مسکونی قدیمی نسبت به واحدهای مسکونی جدید است.

این کارشناس صنعت ساختمان اظهار کرد: امروزه ما با توجه به درخواست بیشتر ساکنین که از مشکل صداهای مزاحم در دیوارهای مشترک و سقف های کاذب رنج می‌برند به روش ترکیب‌بندی یا کامپوزیشن ها شامل فوم های عایق صوتی نظیر عایق های سلول باز مثل نمدها و الیاف سلولزی بهمراه عایق‌های سلولی بسته نظیر فوم های الاستومریک و فوم های پلی اتیلنی با حذف پشم سنگ و پشم شیشه (بعنوان روشهای سنتی منسوخ و متریال‌های غیر بهداشتی) استفاده می‌کنیم و خوشبختانه موفق به نتیجه‌گیری مطلوبی در دفع صداهای مزاحم گشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه با توجه به اینکه امکان عایق بندی صوتی پس از اجرای سقف های کاذب و یا تیغه چینی دیوارها (که غالبا تیغه چینی ها با آجر سفال هستند) کاری بسیار سخت و مشکل است، بیشتر ساکنان از آلودگی های صوتی طبقات بالاتر خود و یا همسایه های همجوار خود ابراز نارضایتی و گله مندی در آلودگی صوتی می‌کنند

به گفته کارشناس صنعت ساختمان این در حالی است که عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان در دیوارهای مشترک غالبا تا ۶۰ درصد امکان پذیر و موفقیت آمیز است ولی عایق بندی سقفها بسیار دور از امکان و عملا غیر ممکن و غیرقابل اجراست. چرا که شکل صحیح این عایق بندی میبایست از کف طبقه بالا صورت بگیرد که معمولا همسایه طبقه بالا فارغ از این مشکلات بوده و در همدردی با این موضوع با همسایه طبقه پایین خود در تضاد و چالش است بنابراین با اجباری شدن عایق بندی های صوتی در سقف و دیوارهای مشترک در زمان ساخت این معضلات آزار دهنده با صداهای مزاحم به حداقل خود خواهد رسید.

عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان در مقررات ملی

وی افزود:همان اتفاقی که در دهه ۸۰ با اجباری شدن مباحث ۱۸ و ۱۹ مقررات ملی صنعت ساختمان بابت پنجره های دو جداره کمک به جلوگیری از پرت و ائتلاف انرژی و حتی کمک به عایق بندی صوتی از سمت این پنجره ها گردید و تعویض پنجره های آهنی از سوی خود مالکین خانه های قدیمی با تمایل کامل و سرعت بالا صورت می پذیرفت.

کابری‌همدانی اظهار کرد:‌ خوشبختانه اجباری شدن استفاده از پنجره‌های دو جداره در مقررات ملی صنعت ساختمان کمک بسزایی در جلوگیری از پرت گرما، سرما و عایق بندی صوتی توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در آن برهه از زمان گردید.

وی همچنین افزود: اجباری شدن رعایت مبانی عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان از سوی دستگاه‌های نظارتی بابت عایق بندی های صوتی از دو جهت تکنیکال و فنی (شکل روشهای اجرایی صحیح) و استفاده از متریالهای مناسب و به روز باید لازم الاجرا گردد.

وی اظهار امیدواری کرد که با رعایت و احترام در حقوق شهروندی همسایگان خود در بحث جلوگیری از نشر آلودگی های صوتی در دیوارهای مشترک میتوانیم به معیارهای مطلوب تر و سطح کیفی بهتری از زندگی آپارتمان نشینی برسیم.