سیستم سازه‌ای GIB  جهت بهبود تاب‌آوری ساختمان‌ها
سیستم سازه‌ای GIB  جهت بهبود تاب‌آوری ساختمان‌ها
خلیل محبت خواه معرفی سیستم سازه‌ای GIB با سر فصل بهسازی لرزه‌ای و طراحی ساختمان‌های مقرون به صرفه با تاب‌آوری بالا با ارائه سیستم نوین تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز در اداره کل راه و شهرسازی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، سیستم سازه‌ای GIB: خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار داشت: امروزه نگرش صنعتی به ساختمان‌سازی و همچنین تاب‌آوری ساختمان‌ها به مقوله‌ای مهم در جامعه ما تبدیل شده است.

وی ادامه داد: رشد روزافزون تقاضای مسکن و نیاز به انبوه‌سازی با رویکرد صنعتی‌شدن ساخت و ساز و قیمت تمام شده ساختمان‌ها و نیاز به تاب‌آوری آن‌ها در سوانح طبیعی مانند زلزله را به واقعیتی انکارناپذیر مبدل ساخته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: لذا بزرگترین مسئله پس از زلزله تاب‌آوری ساختمان‌ها در شهرها و امکان احیای آن‌ها با کمترین هزینه است. بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که در کنار توجه به مباحث اقتصادی، ارتقای شکل‌پذیری ساختمان با هدف بهبود عملکرد سازه به پارامترهای مهم دیگری نظیر قابلیت انطباق با الگوهای ساخت و ساز متداول، پایایی و دوام، بومی سازی و … نیز توجه کرد.

وی گفت: سازه یکی از مهمترین قسمت‌های هر بنا است و احتیاج به تحقیق و بررسی دقیق وکاربردی از لحاظ طراحی و نحوه رفتار دارد. در همین راستا سیستم‌های مختلف سازه‌ای که ابداع و طراحی می‌شوند، باید به وسیله روش‌های دقیق مورد آزمایش قرار گیرند تا پس از بررسی، طریقه عملکرد آنها توسط دستگاه‌های ذیصلاح مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مورد تایید قرار بگیرند.

خلیل محبت‌خواه در ادامه گفت: سیستم نوین سازه‌ایGapped-Inclined Brace (یا به اختصار GIB) دارای مزایایی در امر بهسازی است که از قابلیت‌های این سیستم اجرا و نصب آن تنها در یک طبقه از ساختمان بدون نیاز به تخلیه طبقات به هنگام عملیات اجرایی، امکان ساخت و اجرای آسان آن در کشور، صرفه جویی ۶۰ درصدی در هزینه و زمان عملیات بهسازی و هزینه و زمان عملیات ترمیم را شامل می‌شود.

بخوانید:  برشکاری لنس چیست؟

سیستم سازه‌ای GIB

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران افزود: صحت‌سنجی عملکرد این سیستم در مجهزترین آزمایشگاه‌های دنیا در حضور متخصصان بین‌الملی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.

سیستم سازه‌ای GIB
سیستم سازه‌ای GIB

محبت خواه همچنین گفت: تکنولوژی سیستم سازه‌ای GIB دارای نظریه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز این تکنولوژی را به عنوان محصول دانش بنیان تایید کرده است. همچنین شرکت مخترع طرح مذکور دارای تاییدیه دانش بنیان با کاربرد بهسازی ساختمان در برابر سوانح طبیعی مانند زلزله و سیل است.

لازم به ذکر است اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به عنوان متولی ساخت و ساز و حامی مخترعان صنعت ساختمان آمادگی خود را جهت برگزاری جلسه‌های معرفی سیستم‌های نوین و تکنولوژی‌هایی که دارای تاییدیه از مراجع ذیصلاحی چون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی را دارند اعلام کرده است.

در همین راستا جلسه‌ای جهت معرفی تکنولوژی سیستم سازه‌ای GIB توسط مخترع طرح آقای حسین آقابیگی و با حضور همکاران معاونت فنی و مهندسی و با ارائه توضیحات و برگزاری پرسش و پاسخ مشخصات فنی و قابلیت کاربرد سیستم به مدت ۳ ساعت برگزار کرده است. انتظار می‌رود این تکنولوژی به زودی با اجرا در ساختمان‌های موجود نقش موثری در ارتقای تاب‌آوری آن‌ها در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله داشته باشد.