در هنگام خرید میلگرد به چه نکاتی باید توجه کرد؟
در هنگام خرید میلگرد به چه نکاتی باید توجه کرد؟
حتمالا برای هر کدام از ما پیش آمده است که در هنگام رد شدن از ساختمان‌‌های نیمه کاره، کلاف‌های میلگرد را دیده باشیم، اما از این موضوع که این محصول چه کاربرد ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز دارد، غافل هستیم.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،خرید میلگرد: انتخاب و استفاده نادرست از این محصول، ممکن است باعث سقوط ساختمان شود و به نوعی تمامی زحمات پروژه‌ ساختمانی شما را زیر سوال ببرد. خرید این محصول به دلیل تنوع زیاد و حساسیت در استفاده از اهمیت زیادی برخوردار است. قطعا شما هم اگر جز مصرف کنندگان مقاطع فولادی و میلگرد هستید، دوست ندارید پس از سفارش و صرف هزینه، پشیمانی به سراغتان بیاد و حتی بدتر از آن باعث خسارت شود. اما فکر می‌کنید، قبل از خرید میلگرد باید به چه نکاتی توجه داشت؟

میلگردها عضو جدانشدنی صنعت ساختمان‌سازی هستند. حجم استفاده از این محصول به قدری بالاست که می‌توان گفت قیمت این محصول یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت نهایی مسکن است.

انواع میلگردهای پرکاربرد در بازار

تا اینجای مطالب گفته شده، متوجه شدید که میلگرد در بتن ساختمان نقش حیاتی دارد. استفاده نادرست از این محصول باعث به خطر افتادن مقاومت و استحکام سازه خواهد شد. قبل از اینکه به نکات مهم در زمینه خرید میلگرد اشاره کنیم، بهتر است نگاه مختصری به میلگردهای پرکاربرد در بازار ایران داشته باشیم.

انتخاب بهترین برند میلگرد برای بسیاری از افراد و مصرف‌کنندگان، اهمیت زیادی دارد. قبل از خرید میلگرد، بهتر است اطلاعاتی در مورد هرکدام از پارامترهای گفته‌شده کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در حالت کلی، میلگردها به سه دسته ساده، آجدار و کلاف تقسیم بندی می‌شوند. میلگردهای ساده، سطح صاف و ساده‌ای دارد و در بخش‌های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین کاربردهای میلگردهای ساده برای ساخت نمای داخلی و خارجی به کار گرفته می‌شود. در نظر داشته باشید که قیمت میلگرد ساده بر اساس قیمت پایه آهن قابل تغییر است.

میلگردهای آج دار هم روی سطوح خود برجستگی‌هایی دارند و نقش اصلی آن‌ها، مقاوم سازی ساختمان است. در اصل، بتن به کمک آج روی میلگرد بهتر چسبیده می‌شود و به همین دلیل است که در مناطق زلزله خیز، برج‌های مرتفع، مراکز تفریحی و حمل و نقل از این نوع میلگرد استفاده می‌شود.

احتمالا برای هر کدام از ما پیش آمده است که در هنگام رد شدن از ساختمان‌‌های نیمه کاره، کلاف‌های میلگرد را دیده باشیم، اما از این موضوع که این محصول چه کاربرد ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز دارد، غافل هستیم.

نکات مهم قبل از خرید میلگرد

چند پارامتر مهم در مورد خرید میلگرد وجود دارد که لازم است قبل از سفارش این محصول به آن‌ها دقت داشته باشید:

استاندارد بودن وزن میلگرد

اولین نکته مهمی که باید در نظر بگیرد، وزن میلگرد است. برای این کار ابتدا لازم است جدول «اشتال میلگرد» را تهیه کنید. خب حتما برای خیلی از شماها سوال است که چطور و از کجا؟ به راحتی می‌توانید جدول اشتال میلگرد را به صورت فایل اکسل و پی دی اف از مجله اینترنتی اصفهان آهن دانلود کنید.  سپس با اندازه گیری طول و وزن میلگرد، از وزن این محصول مطمئن شوید.

به طورکلی میلگردها در استانداردهای ۱A ، A2، A3 و A4  هستند. تفاوت استاندارد A2 و A3 در مقاومت تنشی و کششی آن‌هاست. در حال حاضر اکثر مشتریان برای خرید میلگرد A2 را ترجیح می‌دهند و علت این امر هم تنوع کم انواع میلگرد A3 در بازار است. به صورت کلی سایزهای کم تر از ۱۲ میلی متر دارای استاندارد A2 و سایزهای بالاتر از ۱۴ میلی متر دارای استاندارد A3 می‌باشند.

بخوانید:  لزوم اجباری شدن عایق بندی صوتی در صنعت ساختمان

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد به عواملی مختلفی بستگی دارد. بر اساس مواد تشکیل دهنده، سایز، طول و ویژگی‌های این محصول می‌توان قیمت نهایی برای آن مشخص کرد. قبل از خرید از مراکز مختلف بهتر است از قیمت لحظه‌ای و به روز شده این محصول مطمئن شوید، سپس نسبت به خرید محصول اقدام نمایید. با توجه به اطلاعاتی که در مورد انواع میلگرد و مقاومت آن‌ها دارید، با دقت بیشتر و همچنین به شیوه مناسب‌تری می‌توانید این محصول مورد نظر را خریداری کنید.

سایز میلگرد

میلگردها در سایزها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام براساس کاربرد خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است که سایز میلگردها با توجه به کشور تولید کننده آن، متغیر است! بنابراین پیش از خرید ابتدا نوع کار و موارد مصرف را مشخص کنید تا در انتخاب خود دچار سردرگرمی نشوید!

قطر میلگردها در حالت عادی بین ۶ تا ۶۰ میلی متر متغیر است. طول میلگردها به صورت معمول، ۱۲ متر است ولی برای قطرهای کمتر از ۱۰ میل میتر هم به صورت کلاف تولید می‌شود.

بسته‌بندی میلگرد

معمولا عرضه میلگردها در بازار به صورت شاخه‌ای و کلاف است. این پارامتر از تمامی پارامترهای گفته شده به دقت و تمرکز زیادتری نیاز دارد، چرا که در صورت عدم رعایت ایمنی ممکن است باعث خسارت شود.

تناژ مورد نظر برای بسته بندی میلگرد، معمولا در بین ۲ تا ۵/۵ تن متفاوت است. به عنوان مثال، تناژ میلگرد کارخانه اصفهان برای بسته بندی این محصول به میزان ۵ تن و کارخانه کاشان ۴ تن است.  در نظر داشته باشید که بار ارسال شده توسط بنگاه نسبت به کارخانه قیمت بالاتری خواهد داشت و شامل هزینه‌هایی برای ارسال خواهد بود.

برای تشخیص بهتر، لازم است بدانید که میلگردهای کلاف دور یک قرقره پیچیده می‌شوند و فضای کمی در انبارداری اشغال خواهند کرد. در زمان خرید میلگرد، دقت داشته باشید که قطر اسمی میلگردها بر روی علامت شناسایی آن‌ها درج شده است. قطر میلگرد معادل با سطح مقطع میلگرد است.

خرید میلگرد

با توجه به قیمت بالای میلگرد و صنایع فولادی، باید مراکزی را برای خرید انتخاب کنید که دارای محصولات باکیفیت بالا هستند. قبل از خرید بهتر است هر کدام از پارامترهای در نظر گرفته شده را بررسی کنید تا محصول مناسب کارتان را انتخاب کنید.  یادتان باشد که خریدی مطمئن است که آگاهانه باشد، از این رو این مسئله اهمیت زیادی دارد که شما قبل از خرید میلگرد، این موارد گفته شده را مطالعه کنید و تسلط کافی بر آن‌ها داشته باشید.

سخن پایانی

خرید میلگرد در هر حجم و اندازه‌ای جزو خریدهای گران‌قیمت محسوب می‌شود. این محصول جز نیازهای اصلی پروژه‌های ساختمانی است؛ بنابراین قبل از اقدام به خرید و در عین خرید، لازم است در مورد میلگرد اطلاعاتی داشته باشید. مشاوران مطمئن و کارآزموده می‌توانند به شما برای یک خرید آگاهانه کمک بسزایی کنند تا از بروز ضرر مالی و زمانی جلوگیری شود