کاربرد سقف وافل در صنعت ساختمان
کاربرد سقف وافل در صنعت ساختمان

امروزه بر خلاف گذشته تنوع سیستم های سازه ای و سقف در ساختمان سازی بسیار بالا رفته است به طوری که در هنگام ساختمان سازی و انتخاب موارد مصرفی در سقف و دیگر اجزا می بایست عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد و بهترین گزینه را با توجه به میزان بودجه نهایی و نوع سازه انتخاب نمود.در ایران اما همچنان سیستمهایی مانند سقف وافل پرکاربرد باقی مانده است

به گزارش معماری و نما، کاربرد سقف وافل در صنعت ساختمان سازی کنونی در ایران همچنان رواج دارد ولی در جهان منسوخ شده است را می توان سقف وافل نام برد.سیستم سقف وافل اما متاسفانه همچنان در ایران رواج دارد. سیستم قالب بندی سقف وافل شباهت زیادی به سیستم تیرچه و یونولیت داشته با این حال وزن کمتری نسبت به بقیه دال ها به جز تیرچه یونولیت دارد.

اجرای سقف وافل بدین صورت است که از آنجا که سقف وافل، دال دو طرفه است در دو سو باربری انجام می گردد. برای اجرا زیر سقف در قسمت حفره های مربعی قالب هایی قرار می دهند و پس از بتن ریزی روی سقف و بعد از ۲۸ روز که بتن به مقاومت نهایی خود رسید قالب ها باز می گردند.

جالب است که بدانید سیستم سقف وافل از نوع قالب غیر ماندگار سقف محسوب می شود و این بدان معناست که پس از بتن ریزی سقف، از بتن جدا شده و امکان استفاده مجدد از قالب در سقف های بعدی، پروژه های بعدی و ساختمان های دیگر وجود دارد و همچنین پس از اتمام عمر مفید آن نیز قابل بازیافت است.

با وجود چنین ویژگی، تمامی بلوک های سقفی را می توان از ساختمان حذف نمود که امر به نوبه خود علاوه بر حفظ منابع ملی و کمک به اقتصاد ملی، به استحکام و ایمنی سازه، سبک سازی ساختمان و غیره کمک شایانی خواهد کرد. به طور کلی سقف وافل از مزایا و معایبی برخوردار است که در ادامه به آن می پردازیم.

مزایای استفاده از سقف وافل

با توجه به شکل قالب وافل، تمامی تیرچه های پیش ساخته به همراه تمامی مشکلاتی که در هنگام نصب آنها دچار می شویم حذف خواهد شد و به دلیل اجرای تیرچه درجا، سازه های ساخته شده با سقف وافل از نظر فنی بسیار بهتر و با کیفیت بیشتر اجرا می شوند. همچنین به دلیل استحکام قالب هنگام اجرای سقف، نیروهای اجرایی و کارگران کمتر دچار آسیب شده و به راحتی می توانند روی قالب ها حرکت کنند و از ایمنی بالاتری نسبت به دیگر حالت ها برخوردار باشند.

از دیگر مزایای کاربرد سقف وافل عبارت اند از:

  1. * همان طور که گفته شد با استفاده از سیستم وافل، سقف بصورت تیرچه درجا و بدون نیاز به انواع بلوک سقفی و یونولیت و بصورت دال موجوف یک یا دوطرفه اجرا خواهد شد.
  2. * امکان بازیافت قالب های وافل و استفاده مکرر از آن ها در پروژه های آتی وجود دارد.
  3. * اجرای آسان توسط نیروهای اجرایی و کارگران
  4. * اجرای این سقف بسیار مشابه سقف تیرچه بلوک بوده و نیاز به نیروهای تخصصی با آموزش های خیلی ویژه ندارد. اما بدیهی است که کارگران می بایست آموزش های مربوطه و در سطح نرمال داشته باشند.
  5. * حذف یونولیت در سیستم سقف وافل باعث کاهش خطرات آتش سوزی می شود و این امر باعث بالا رفتن ایمنی ساختمان می شود.
  6. * استفاده از سیستم سقف وافل در ساختمان سازی موجب مقاومت ساختمان در برابر عواملی همچون زلزله می شود.
  7. * به دلیل باربری دو طرفه در سقف وافل نیازی به استفاده از تیرچه دوبل نیست.این امر موجب سبک سازی و کاهش هزینه های ساختمان سازی می شود.
کاربرد سقف وافل در صنعت ساختمان

تفاوت بین وافل دوطرفه و وافل یکطرفه

وافل یک طرفه به عبارتی همان تیرچه یک طرفه است، که به جای یونولیت از قالب غیر ماندگار پلاستیکی استفاده می شود این در حالی است که وافل دو طرفه همانطور که از نام آن پیداست توانایی انتقال بار به صورت دو طرفه را داراست.

با توجه به ویژگی های وافل یک طرفه و دو طرفه در هنگام ساختمان سازی نیاز است بدانیم که برای پوشش سقف از وافل یک طرفه استفاده کنیم یا وافل دو طرفه؟

پاسخ این سوال بطور مستقیم به نحوه تیر ریزی و چیدمان ستون های ساختمان بر اساس نقشه معماری که از قبل برنامه ریزی شده است، بستگی دارد. چیدمان اولیه ستون ها در یک ساختمان بر اساس نظر طراح معمار پروژه و هماهنگی با مهندس محاسب، صورت می گیرد و این افراد موظف اند بر اساس تجربیات قبلی خود بهترین نوع وافل را برای ساختمان سازی به کار گیرند.

اما به طور کلی و عموما در دهانه های بلند استفاده از وافل دو طرفه نسبت به وافل یکطرفه ارجحیت دارد، ولی به دلیل افزایش وزن مرده سقف ناشی از بکارگیری وافل دو طرفه لازم است که الزام محاسباتی برای استفاده از این نوع سقف با دقت توسط یک مهندس محاسب مجرب مورد بررسی قرار گیرد.

بخوانید:  ظهور سازه‌های بیوفیلیک در ایتالیا

معایب سقف وافل

به طور کلی معایب سقف وافل ریشه در مزایای ذکر شده در بالا دارد. به عبارتی از جمله معایب سقف وافل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* از سقف وافل فقط در ساختمان سازی هایی استفاده می شود که سقف بدون شیب دارند. در صورتی که نیاز است به هر دلیلی از سقف وافل در ساختمان های شیب دار استفاده نمود می بایست در هنگام اجرای این گونه سقف ها، قسمت های باقی مانده را با خاک پر کرد.
* عبور دادن لوله ها و اجزای تاسیساتی مورد نیاز در ساختمان در سقف های وافل بسیار پیچیده‌ تر و سخت‌ تر از دیگر سقف ها است.
* قالب بندی سقف های وافل کمی هزینه بر تر از سایر قالب بندی ها برای نمونه های دیگر سقف است.