صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ یک ضرورت است
صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ یک ضرورت است

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر سازمان و شهرداری تهران از ایجاد بستر مناسب و شرایط لازم جهت صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ برای کلیه ساختمان های شهر خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، سعید سعیدیان، با بیان اینکه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، سندی است که مشخصات ساختمان، ابعاد، اندازه، مصالح به‌کاررفته و تمام افرادی که در فرآیند ساخت بنا حضور داشتند را معرفی می‌کند، گفت: کسانی که می‌خواهند اطلاعاتی درباره ملکی کسب کنند، حتماً باید شناسنامه فنی و ملکی را مطالبه کنند.


رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، با تشریح تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان و شهرداری تهران اظهار داشت:به‌ تازگی با همکاری‌های متولیان امر، شرایط برای صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بهتر شده و در نظر داریم این امکان را برای برخوردار شدن همه ساختمان‌ها فراهم کنیم. 
وی با اشاره به تاریخ قانون نظام‌مهندسی و مغفول ماندن بخشی از این قانون در این سال‌ها  گفت: حدود ۴ سال است که پیگیر موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هستیم و در این مدت سعی شده که حضور سازنده  دارای صلاحیت، یعنی اشخاصی که صاحب پروانه مورد تائید وزارت راه و شهرسازی است، الزامی باشد و بدون حضور این اشخاص شناسنامه صادر نشود.

سعیدیان اضافه کرد: یکی از دلایل صدور شناسنامه فنی و ملکی این است که تمام عوامل مؤثر در ساخت یک ساختمان ثبت و ضبط شود تا اگر مشکلی پیش آمد، امکان برخورد قانونی بصورت مستند برای متقاضی وجود داشته باشد.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

سازنده های خوب اما بدون صلاحیت

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: در شهر تهران سازنده‌های خوبی داریم، اما به دلیل اینکه پروانه مورد تائید وزارت راه و شهرسازی را ندارند از نظر قانونی می‌توان گفت این افراد صلاحیت ندارند و امکان ثبت‌ مشخصات آنان در اطلاعات شناسنامه فنی و ملکی ساختمان وجود ندارد.
سعیدیان همچنین اظهار امیدواری کرد تا رسانه های مختلف، در خصوص ضرورت و اثرات مثبت صدور شناسنامه فنی و ملکی اطلاع رسانی مستمر بعمل آورند بنحویکه همه ذینفعان ضمن آشنایی با این شناسنامه، آنرا از سازنده مطالبه نموده و از آثار ارزشمند آن بهره مند شوند.

بخوانید:  پیشنهاد تغییر سن بازنشستگی کارگران ساختمانی