خانه آبشاری جزیرۀ سان، ساختمانی با نماهای چندگانه
خانه آبشاری جزیرۀ سان، ساختمانی با نماهای چندگانه

در ادامه معرفی پروژه های شاخص به بررسی خانه آبشاری جزیرۀ سان جوان در شمال غربی اقیانوس آرام می پردازیم که برای یک زوج بازنشسته طراحی شده تا تعطیلات خود را در آن سپری کنند. نکتۀ قابل توجه راجع به طراحی آن شکل قرارگیری خانه به صورت آبشاری روی تپه است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، در ادامه معرفی پروژه های شاخص به بررسی خانه آبشاری جزیرۀ سان در شمال غربی اقیانوس آرام می پردازیم که برای یک زوج بازنشسته طراحی شده تا تعطیلات خود را در آن سپری کنند. نکتۀ قابل توجه راجع به طراحی آن شکل قرارگیری خانه به صورت آبشاری روی تپه است.

مشخصات کلی خانه آبشاری جزیرۀ سان

این بنا با مساحت ۳۳۰ مترمربع که دارای دو اتاق خواب و دو سرویس بهداشتی مجزاست، در جزیرۀ سان جوان در واشنگتن قرار دارد که توسط گروه معماری پرنتیس بلنس ویکلاین (Prentiss Balance Wickline Architects) طراحی و اجرا شده است.
این زوج اهل المپیای واشنگتن به مدت ۳۵ سال به همراه دو دختر خود تعطیلاتشان را در یک زمین چهار هکتاری در این جزیره- بین واشنگتن و جزیرۀ ونکوور– می گذراندند؛ اما پس از شروع ساخت این اقامتگاه آن ها تمام مدت در ساختمانی کوچک اقامت داشتند که آب‌لوله‌کشی نداشت و حتی حمام و دستشویی آن خارج از ساختمان قرار داشت.

پرنتیس، از پنجمین نسل ساکنان جزیره است که به مدت سی سال در این جزیره کار کرده و با تمام چالش ها و مزایای خانه سازی در تپه های پوشیده از درخت آنجا به‌خوبی آشناست.

ازآنجاکه این زوج به دنبال خانه ای با چشم اندازی به سمت مناظر شگرف جزیره بودند، پرنتیس آن ها را ترغیب کرد تا گاراژ مسکونی خود را پس از سی سال سکونت ترک کنند. همچنین توصیه او بر بازسازی ساختمان و یا تخریب کامل و ساخت مجدد آن در بخش دیگری از این چهار هکتار زمین بود؛ و نتیجۀ کار خانه آبشاری مدرن و مستحکم به شکل جعبه هایی درهم‌تنیده است که برای دید داشتن از جهات مختلف به چشم اندازهای جزیره، هرکدام به یک سمت چرخیده اند.

خانه آبشاری

ارتفاع خانه و محل قرارگیری آن در دره‌ای با پوشش درختی پراکنده، باعث گستردگی دید آن از جزیره ونکوور تا شبه جزیرۀ المپیک شده است؛ و اسباب سرگرمی گروه های دوچرخه سواری را نیز فراهم آورده است. همچنین این زوج امیدوارند تا این خانه آبشاری به محل اقامت اصلی آن ها تبدیل شود.

به دلیل نحوۀ معماری خانه که همانند آبشاری از جعبه هاست و به سمت پایین تپه سرازیر می شود، پرینتس آن را «آبشار جعبه ها» نامیده است. هنگام انتخاب محل ساخت خانه او می خواست در عین اجتناب از قرار گرفتن ساختمان در میان صخره ها، ویژگی های زاویه ای آن ها (صخره ها) را نیز به نمایش بگذارد.

پرینتس بخش دره مانند کوچکی بین بوته های توت سیاه پیدا کرد که به نظر بهترین مکان برای ساخت خانه بود. با بررسی دقیق محل، پرینتس دریافت که به‌جای ساخت خانه در قسمت بالایی می تواند ساخت را از سمت پایین رو به بالا آغاز کند که سبب استحکام بیشتر بنا نیز می شد.

طراحی و ساخت خانه آبشاری جزیرۀ سان

این نمودار، فضاهای نشیمن هریک از سازه ها را از پایین ترین قسمت ساختمان (اولین طبقه) تا قسمت اصلی که در واقع همان استودیوی هنری طبقۀ آخر خانه آبشاری جزیرۀ سان است را نشان می دهد.

بخوانید:  استفاده از آجر در نما در معماری پروژه مسکونی هند+ عکس‌ها

هریک از طبقات نمایی متفاوت از دیگری دارد؛ یکی به سمت ویکتوریا در کلمبیا در جزیرۀ ونکوور، دیگری به سمت کوه های المپیک، سومی به سمت ساحل شمالی و آخرین طبقه به سمت تنگۀ گرجستان است.

پرینتس می گوید: «ما می توانستیم همۀ این ها طبقات جعبه مانند ساختمان را در یک فضا و با یک دید کلی بسازیم؛ اما اینکه دید هر بخش به یک جنبۀ متفاوت متمرکز باشد هیجان‌انگیزتر است.»

پنجره های افقی علاوه بر فراهم آوردن نمایی خاص رو به مناظر زیبای اطراف، نور را به‌خوبی به داخل هدایت می کنند. گیاهان بومی کاشته شده در سقف هر طبقه نیز توسط باران به‌اندازه کافی آب دریافت می کنند و دیگر نیازی به آب اضافی ندارند. در تصویر زیر می توانید یک ضلع از طبقۀ اصلی (طبقۀ دوم) و سقف اولین طبقه را مشاهده کنید.

خانۀ آبشاری جزیرۀ سان جوان، ساختمانی با نماهای چندگانه

در ورودی خانه آبشاری از چوب درخت سدر (نوعی درخت سرو) ساخته ‌شده و دو تخته سنگی که در پایین پله ها قرارگرفته، درواقع نوعی مجسمه محسوب می شود که خود صاحب خانه آن‌ها را پیدا کرده است.

در این تصویر هم نمای دیگری از قسمت ورودی خانه آبشاری جزیرۀ سان را مشاهده می کنید که از کنار تخته‌سنگ‌ها عبور کرده و به آشپزخانه می رسد.

خانۀ آبشاری جزیرۀ سان جوان، ساختمانی با نماهای چندگانه

طبقۀ اصلی خانه آبشاری دومین طبقه شامل اتاق نشیمن با فضایی باز و بخشی مخصوص سرو غذاست که دارای درهای کشویی شیشه ای با منظره ای چشم نواز به سمت دریاست؛ و راهرو سمت راست به طبقۀ همکف که درواقع مجموعۀ اصلی است منتهی می شود.

در این تصویر هم چراغ های لعابی نامتقارن بالای میز نهارخوری خانه آبشاری جزیرۀ سان را مشاهده می کنید.

خانۀ آبشاری جزیرۀ سان جوان، ساختمانی با نماهای چندگانه

کابینت های خاکستر آمریکایی با پوششی از ساتن، لوازم آشپزخانه ضدزنگ و صفحات کوارتز روی کابینت ها با کمک یکدیگر ظاهری مجلل به آشپزخانه بخشیده اند.

خانۀ آبشاری جزیرۀ سان جوان، ساختمانی با نماهای چندگانه

یکی از دغدغه های پرنتیس انتخاب چوب های مورداستفاده در خانه آبشاری بود. او می گوید: «مسئله، پیدا کردن چوبی روشن و خنثی ازلحاظ رنگ و طرح بود که هم برای کف و هم برای کابینت ها مورد استفاده قرار گیرد.»

در آخرین طبقه نیز یک استودیو با منظره ای رؤیایی از آب به سمت شبه‌جزیرۀ المپیک قرار دارد که درهای شیشه ای کشویی آن مانند دیگر طبقات رو به فضای سبز کارشده بر روی سقف طبقه زیرین باز می شود. پله ها نیز به قسمت پذیرایی مهمانان در طبقه سوم منتهی می شود.

خانۀ آبشاری جزیرۀ سان جوان، ساختمانی با نماهای چندگانه

بخش اصلی در فضای زیرین طبقۀ همکف قرار دارد و آنچه در تصویر می بینید حمام با کاشی های بزرگ و لوازم براق و مجلل و صفحۀ کوارتز روی سینک روشویی است که با رنگ سبز روشن زیبایی خاصی به محیط بخشیده است.
در این تصویر نیز نمایی از قسمت انتهایی این ساختمان چهار طبقه را می بینیم و دری که به بخش ذخیره‌سازی ساختمان منتهی می شود.