عمر رویه بتنی در جاده‌ها ۳ برابر رویه آسفالت/ برابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا
عمر رویه بتنی در جاده‌ها ۳ برابر رویه آسفالت/ برابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه برابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا مشهود است، اظهار داشت: رویه بتنی برای اجرا در جاده‌ها شرایط خاص دارد و اگر به دقت اجرا شود سه برابر رویه آسفالت عمر دارد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، برابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا: مصطفی احمدوند در نشست خبری اظهار داشت: در روسازی بتنی جاده‌ها از گذشته با وزارت راه و شهرسازی در  ارتباط بودیم و سعی کردیم روسازی بتنی را به جای روسازی آسفالت جا بیندازیم.

وی ادامه داد: روی بتن ۱۷۳ نوع آزمایش نظیر آزمایش‌های دوام، غیرمخرب، یخ‌زدگی، ذوب شدن و… انجام می‌شود. رفتار سیالی بتن را بررسی می‌کنیم، همچنین غلظت و قوام بتن بررسی می‌شود که در دوام آن مؤثر است.

احمدوند افزود: یخ‌زدگی موجب ترکیدگی بتن می‌شود و باید نفوذپذیری بتن را کاهش داد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار داشت: زمانی قیر در کشور ارزان و فراوان بود، به  همین دلیل در روسازی جاده‌ها از قیر استفاده می‌شد اما امروز سیمان هم ارزان است، ضمن آنکه روسازی بتنی مزیت‌های بیشتری از روسازی آسفالتی دارد.

وی گفت: در ایران هم موضوع روسازی بتنی اجرا شده است اما زمانی بتن غلتکی مطرح شد، که طبق تحقیقاتی که در همه نقاط دنیا داشتیم، حتی یک متر بتن غلتکی هم برای جاده‌ها استفاده نکردند، بلکه بتن غلتکی برای باراندازها مناسب است اما برابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا برابر آزمایشات استاندارد قابل اثبات است.

احمدوند ادامه داد: رویه بتنی از نظر سر نخوردن مناسب‌تر است، ارزان‌تر از آسفالت تمام می‌شود، عمر آن سه برابر رویه آسفالتی است و هزینه نگهداری جاده‌ها را کاهش می‌دهد، ضمن این که در یخبندان صد درصد  بتن مقاوم‌تر از آسفالت است.

برابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا

وی ادامه داد: زمانی مطرح شد که روسازی بتنی موجب ایجاد صدا در جاده‌ها می‌شود (در زمان حرکت خودرو) اما به تازگی روی رویه‌های بتنی لایه دو سانتی متری از خرده‌های لاستیک ماشین  جهت کاهش سایش و صدا اجرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که این موضوع طبق تحقیقات دانشگاه آریزونا اجرا شد. این قطعا لاستیک پودر و با مواد شیمیایی مخلوط می‌شود و در روسازی بتنی به کار گرفته می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان این که اجرای روسازی بتنی در باند فرودگاه‌ها متفاوت است، گفت: البته در اغلب فرودگاه‌ها قسمت تاکسی‌وی بتنی است، اما در مورد باند هواپیما شرایط روسازی بتنی کاملا متفاوت و ترکیبی است. به هر حال بتن انعطاف‌پذیری قیر و اسفالت را ندارد، در این راستا قیر با سنگ‌دانه آغشته می‌شود، سپس این سنگ‌دانه در بتن ریخته می‌شود که موجب انعطاف‌پذیری بتن است. مواد به کار رفته در آن پلیمری است، به هر حال بتن ضربه‌پذیر و سایش‌پذیر است. مقاومت خمشی بالای این مدل بتن موجب می‌شود وقتی هواپیما به زمین می‌نشیند و ضربه به باند وارد می‌شود، مشکلی رخ ندهد.

بخوانید:  لزوم آغاز فاز مطالعاتی پروژه‌های زودبازده ۲ مشهد

احمدوند افزود: همچنینبرابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا از بتن گوگردی که در مقابل خوردگی مقاوم است، در بنادر استفاده می‌شود.

برابری دانش تولید بتن ایران با آمریکا

وی افزود: دانش تولید بتن ایران با کشوری مثل آمریکا برابری می‌کند و شاید چند ساعت فرق دارد و ما به‌روز هستیم، اما در تولید بتن خوب عمل نمی‌شود، چون تکنیسین در این حوزه تربیت نکرده‌ایم و نیروی انسانی تحصیل‌کرده در این موضوع در بخش تکنسین فعال نیست.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار داشت: ما ۴۸ استاندارد زیر مجموعه استاندارد ۶۰۴۴ بتن داریم که خیلی کمتر از ۵۰ درصد این ۴۸ استاندارد اجرا می‌شود.

احمدوند افزود: ما دانش سدسازی و تونل‌سازی با بتن را در کشور داریم و پیاده کرده‌ایم اما ضرورت دارد در اجرای استانداردها نظارت شود.

وی افزود: به تازگی تفاهم‌نامه‌ای با رئیس مؤسسه استاندارد امضا کرده‌ایم تا به عنوان ارزیاب کارخانه‌های تولید بتن را ارزیابی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات بتن همچنین از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه سالانه انجمن بین المللی بتن در روزهای سوم و چهارم دی ماه خبر داد.

احمدوند گفت: همچنین در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در سال  جهش تولید و به منظور ایجاد بستری مناسب و هدفمند جهت ارتقاء سطح کیفی و کمّی جشنواره ساختمان برتر با همکاری بنیاد مستضعفان و مرکز تحقیقات راه و مسکن برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا فرهنگ و استانداردهای ما در حال عوض شدن است. تناقض عینی رخ داده است و در این حوزه باید استانداردهای خود را هم عوض کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات بتن افزود: ما استانداردهای بین المللی بتن و سازه‌های بتنی را ارائه داده‌ایم و سال ۹۴ استاندارد بتن آماده تصویب شد.