کارخانه نوآوری مشهد: تحول جدی در حوزه دانش‌بنیان‌!
کارخانه نوآوری مشهد: تحول جدی در حوزه دانش‌بنیان‌!

کارخانه نوآوری مشهد با تاکید بر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و ضرورت حمایت از آنها جزو مولفه‌هایی است که تحقق اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما به نقل از همزمان ،کارخانه نوآوری مشهد: شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که کارخانه نوآوری چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟خیلی ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم کارخانه نوآوری بستری را فراهم می کند که در آن صاحبان ایده و کسب و کارهای جدید و نوآورانه با استفاده از فضاها، وسایل، ابزار و ساز و کاری که برای آنها تهیه شده است به راحتی می توانند به رشد و پیشرفت کسب و کار و سیستم خود کمک کنند.

کارخانه نوآوری در واقع فضایی برای فعالان کارآفرینی با ایده های نو می باشد که در جهت تسهیل و رشد آنها فراهم شده تا با شتاب بیشتری مسیر توسعه را طی کنند.

کارخانه نوآوری مشهد با چه هدفی ساخته شد؟

آیدا مهربان معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد گفت: کارخانه نوآوری مشهد با نگاه توسعه پایدار و با توجه به سه وجه فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی احداث شده است.

مهربان با بیان اینکه کارخانه نوآوری در زمینی که در گذشته محل کارخانه کوکاکولا مشهد بوده، واقع شده است، افزود: این محدوده و ساختمان کارخانه از سال ۹۲ بلااستفاده بوده و جزو اراضی قهوه‌ای محسوب می‌شد.

این گونه فضاهای بلااستفاده در مناطق مسکونی شهری علاوه بر نازیبایی بصری، گاها سبب معضلات مختلف اجتماعی و فرهنگی می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس خاطر نشان کرد: سال ۹۷، قرار بر این شد در فضایی که سالیان گذشته محل کارخانه کوکاکولای مشهد بوده، تبدیل به فضایی جدید همسو با نیازهای روز جامعه صورت گیرد.

وی افزود: کارخانه‌های نوآوری در تمام دنیا وجود دارند و محلی برای بهره‌گیری از ایده‌ها و اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها است تا با کمک شرکت های بزرگتر این ایده‌ها یا محصولات به سوی تجاری سازی پیش بروند؛ بسیاری از اپلیکشن‌های مشهور در کشور ما و یا سایر نقاط دنیا محصول این کارخانه ها هستند.

کارخانه نوآوری مشهد چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهربان گفت: کارخانه نوآوری مشهد که در فضایی شش ضلعی با مساحت ۳٫۷ هکتار با نگاه توسعه پایدار و با توجه به سه وجه فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست احداث شده است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس با اشاره به اینکه بخشی از فضای کارخانه نوآوری مشهد را فضای سبز تشکیل داده است، اضافه کرد: این موضوع باعث بهبود وضعیت اکولوژی منطقه می‌شود‌ و در ساخت آن تا حد امکان اسکلت کارخانه قبلی حفظ و در جهت کاربری جدید مقاوم سازی شده است.

کارخانه نوآوری مشهد با تاکید بر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و ضرورت حمایت از آنها جزو مولفه‌هایی است که تحقق اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد

وی افزود: وجود چنین فضای در بافت مسکونی شهری علاوه بر افزایش امنیت اجتماعی، باعث ایجاد محیطی فرهنگی برای استفاده خانواده‌ها می‌شود و می‌توانند از امکانات موجود بهره ببرند.

بخوانید:  برگزاری نمایشگاه مجازی فناوری نانوی ایران در حوزه ساخت و ساخت‌وساز

مهربان یکی از مهمترین عواملی که باعث شد مدیریت شهری کاربری این زمین با ارزش را تجاری سازی نکنند، مسئله حفظ هویت شهر مشهد دانست و خاطرنشان کرد: با حفظ ظاهر این کارخانه خاطرات گذشته افراد نیز زنده می‌شود؛ همچنین از منظر اقتصادی نیز این پروژه بهترین فضا برای تجاری سازی ایده ها و تبدیل آن به کسب و کار توسط جوانان است.

این موضوع به پایداری اقتصادی می‌انجامد؛ همچنین شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از ایده‌های نو. استارت آپ ها و … به بقای خود کمک می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس ادامه داد: مدیریت شهری امیدوار است که این کارخانه به بستری جهت حل موضوعات مختلف شهری تبدیل شود؛ و ما با طرح مسائل مختلف در حوزه موضوعات شهری، فرهنگی و اجتماعی از استارت آپ ها و جوانان راه‌حل بخواهیم.

وی افزود: تفاوت کارخانه نوآوری مشهد با نمونه‌های مشابهی که در سایر نقاط کشور وجود دارند، طراحی تخصصی و همچنین احداث آن توسط مجموعه شهری است که مبتنی بر نیازهای تخصصی و کاربردی شهر انجام شده است.

کارخانه نوآوری مشهد و حضور استارت آپ ها

مهربان با اشاره به حضور شرکت‌های بزرگ در کنار استارت آپ های نوپا در این اکوسیستم نوآوری، گفت: این مسئله باعث ایجاد همگرایی و فرصت برای شتاب دهنده ها، مجموعه های سرمایه گذاری، شرکت های دانش بنیان و … می‌شود به طوری که متقابلا در راستای حل نیازهای هم حرکت خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس با بیان اینکه پروژه کارخانه نوآوری مشهد تمام شده و آماده بهره‌برداری است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهره‌بردار مجموعه با حساسیت خاصی مشغول انتخاب استارت آپ ها و شرکت‌ها برای حضور در این کارخانه است؛ محدودیت‌های کرونایی سبب تاخیر در افتتاح این پروژه شده است.

وی افزود: کارخانه نوآوری مشهد در حالی که با نگاه اقتصادی ایجاد نشده است، کمک شایانی به رشد اقتصاد غیرملموس شهر خواهد داشت و اثرات این پروژه نیز در افق ۵ ساله تنظیم شده؛ این کارخانه خاص، هدیه مجموعه شهری و شورای پنجم به مشهد خواهد بود.