ربات ها در خدمت صنعت ساختمان
ربات ها در خدمت صنعت ساختمان

شرکت رباتیک”کاناواس”(Canvas) اخیرا یک بازوی رباتیک مجهز به چند حسگر طراحی کرده است که فرایند نصب دیوارهای پیش ساخته را به صورت خودکار انجام می‌دهد.بدین ترتیب این آرزو که ربات ها در خدمت صنعت ساختمان در بیاییند دور از ذهن نیست

به گزارش معماری و نما، در ساختمان‌سازی به ورقه‌ای از گچ که میان دو لایه ضخیم از کاغذ یا مقوا فشرده شده و برای ساخت دیوارهای جداکننده داخلی و سقف از آن بهره می‌گیرند، دیوار خشک(Drywall) یا تخته گچ(Gypsum Board) گفته می‌شود. دیوارهای خشک به وسیله قاب‌بندی چوبی یا قاب‌بندی فولادی سبک نصب می‌شود لذا در هنگام زلزله رفتار یکپارچه دیوار باعث استحکام بیشتر آن می‌شود. این شرکت اکنون قصد دارد حضور منطقه‌ای خود را توسعه دهد و همچنین ربات ها در خدمت صنعت ساختمان خود یک سری از کارهای ساخت و ساز خودکار توسعه دهد.

شرکت “کاناواس” در حال حاضر بر نصب دیوارخشک در ساختمان‌های تجاری بزرگ‌تر از ۱۰هزار فوت مربع(۳ هزار و ۴۸ متر مربع) تمرکز دارد. به گزارش “ونچر بیت”(VentureBeat) پس از کامل شدن این فرآیند، این شرکت قصد دارد ربات خود را بیشتر توسعه دهد تا امکان عایق کاری اسپری‌ای(spray-on insulation) و رنگ کردن را نیز داشته باشد.

بنیانگذاران شرکت کاناواس ادعا می‌کنند که ربات‌های در خدمت صنعت ساختمان توسط شرکت‌شان سریع‌تر از انسان کار می‌کنند. در حالی که اکثر شرکت‌های رباتیک، ماشین‌های خود را می‌فروشند یا اجاره می‌دهند، ربات‌های کاناواس توسط افراد آموزش دیده “اتحادیه بین‌المللی نقاشان و تجارت متحد”(International Union of Painters and Allied Trades) اداره می‌شوند.

بخوانید:  نحوه محاسبه سقف ۲۵ درصدی اجاره مسکن

در حال حاضر، این شرکت فقط در منطقه خلیج سان فرانسیسکو(San Francisco Bay Area) فعالیت می‌کند و هدفش توسعه بیشتر کارهایش در آینده است. با اعمال محدودیت‌های گسترده به دلیل همه‌گیری کروناویروس و فاصله اجتماعی، بازار ربات‌ها و هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر رونق پیدا کرده است.

با سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند “Innovation Endeavors”، “Obvious Ventures”، “Brick & Mortar Ventures” و “Grit Ventures” در شرکت کاناواس اکنون سرمایه این شرکت به ۱۹ میلیون دلار رسیده است.